Důležité je naučit děti aktivnímu přístupu k pohybu, který by jim přinášel radost a stal se pro ně potřebou. Dětí, které mají talent pro sport, a které si většinou najdou cestu k pohybu samy, není mnoho. Je nutné věnovat pozornost těm, které nejsou pohybově nadané a v jejich denním režimu převládají sedavé činnosti. Svými možnostmi a širokou nabídkou všestranných pohybových aktivit může právě škola probudit v dětech zájem o pohyb.
Pohybová aktivita ve školách by měla být pravidelná, pestrá a přiměřená. Nadměrně obtížné úkoly děti odrazují, naopak příliš lehké je nebaví. Následkem je nekázeň a nezájem žáků. Každá pohybová aktivita má být předem připravená a děti musí mít vhodné oblečení, pevnou neklouzavou obuv, dostupnou hygienu a ochranné pomůcky, které snižují riziko úrazů. Kolektivní sporty poskytují také příležitost pro to, aby se pravidla slušného chování, tzv. „fair play“, stala pro děti normou. Důležité je myslet na pitný režim, zejména u velmi aktivního pohybu a při teplém počasí. Při pohybu, který děti baví, je vyšší šance, že se budou dobrovolně jako dospělí pohybu věnovat.
Kolik času denně by děti měly pohybu věnovat?
Nejméně 60 minut denně by měly děti věnovat pohybové aktivitě alespoň střední intenzity, tzn. že se zadýchají. Do této doby se počítá čas strávený pohybem ve škole i mimo školu. Rodiče by měli děti vést k tomu, aby ve škole co nejvíce cvičily a nepodporovat je v omlouvání a vymlouvání se z tělocviku. Učitelé by měli udělat všechno proto, aby tělocvik děti bavil. Výkonnostní testy a špatné známky z tělocviku v dítěti radost z pohybu neprobudí.
Jaké konkrétní pohybové aktivity pro děti lze doporučit ve škole?
- tělovýchovné chvilky během vyučování,
- přestávky s pohybovou aktivitou na hřišti nebo prostorných chodbách (skluzavky, rotopedy apod.),
- v rámci hodin tělesné výchovy psychomotorické hry, atletické disciplíny, jednoduché cvičení na nářadí a gymnastické prvky, míčové a jiné závodivé hry atd.,
- pohybové činnosti ve školní družině na hřišti nebo v parku,
- v oblastech znečištěného životního prostředí je důležitý pobyt žáků ve školách v přírodě,
- účast v nepovinných předmětech v pohybově zaměřených kroužcích, např. turistický kroužek.
Jaké cviky jsou vhodné pro děti s vadným držením těla?
Bližší informace se dozvíte z letáku SZÚ [1].
Související odkazy
- Cvičení pro děti při vadném držení těla (odkaz vede na PDF soubor na webu szu.cz, 757 kB)