Máte právo na vše, na co má právo osoba bez zdravotního postižení (viz sekce Na co máte právo?), zejména máte právo na úctu, důstojné zacházení, na ohleduplnost a respektování soukromí.
Máte právo při poskytování zdravotních služeb na nepřetržitou přítomnost vašeho opatrovníka (pokud byl ustanoven) nebo osoby, kterou opatrovník určí.
Pokud máte omezenou svéprávnost, můžete požadovat, aby při poskytování zdravotních služeb nebyl opatrovník přítomen, jde-li o osobu, jež vás týrá nebo jinak zneužívá či zanedbává, za účelem provedení vyšetření, které by potvrdilo nebo vyloučilo známky tohoto podezření.
Máte právo být slyšen a právo na poskytnutí informací vašem zdravotním stavu, i když jste omezen ve svéprávnosti, pokud to umožňuje váš zdravotní stav, a máte právo projevit nesouhlas s navrženými zdravotními službami.
Máte právo, pokud vám duševní postižení činí obtíže při rozhodování, na přítomnost svého podpůrce (k tomu viz § 45–48 občanského zákoníku).
Máte právo být zastoupen zástupcem z členů domácnosti v případech, kdy vám duševní postižení brání samostatnému rozhodování např. o tom, zda vyslovit souhlas s navrženým zdravotním zákrokem, pokud je toto zastoupení schváleno soudem a váš zástupce jej prokáže poskytovateli zdravotních služeb (k tomu viz § 49–54 občanského zákoníku).
Máte právo být zastoupen opatrovníkem, pokud jste byl omezen ve svéprávnosti v rozsahu rozhodování o zdravotní péči; opatrovník má právo na informace o vašem zdravotním stavu, právo vyslovit za vás svobodný a informovaný souhlas (tím není dotčeno vaše právo být slyšen, pokud to umožňuje váš zdravotní stav, případně vaše právo projevit opravdový a vážně míněný nesouhlas s poskytnutím zdravotních služeb), dále má opatrovník právo nahlížet do vaší zdravotnické dokumentace a pořídit si z ní výpisy či kopie, má právo být informován o tom, že při poskytování lůžkové péče byl na vás použit omezovací prostředek (např. kurtování – k tomu viz § 39 zákona o zdravotních službách), a dále má právo za vás podat stížnost na poskytovatele zdravotních služeb.
Pokud jste byl převzat do zdravotnického zařízení bez souhlasu (nedobrovolná hospitalizace), máte právo na to, aby vám poskytovatel zdravotních služeb vysvětlil vaše právní postavení, z jakého zákonného důvodu jste byl hospitalizován bez svého souhlasu a jaké jsou možnosti právní ochrany včetně práva zvolit si zmocněnce nebo důvěrníka; důvěrníka si máte právo zvolit zcela neformálně a to takovou osobu, které důvěřujete a která je schopna hájit vaše práva.
Pokud jste nevidomý, neslyšící nebo máte jakékoli jiné smyslové postižení, můžete si zvolit způsob, kterým se chcete dorozumívat. Informace o svém zdravotním stavu a o dalším léčebném postupu máte právo obdržet srozumitelně a jasně, a to vždy po přijetí do péče a následně při jakýchkoli změnách. Máte-li omezenou svéprávnost, nebo pokud jste nezletilý, právo klást otázky máte stále a navíc ho má také váš zákonný zástupce nebo opatrovník:
- lékař i ostatní zdravotnický personál je povinen respektovat váš způsob komunikace a tímto způsobem s vámi komunikovat; vždy dbejte na to, aby vám bylo zřejmé, jaká léčba vám byla poskytnuta a jaká je dále plánována,
- pokud s ohledem na své postižení využíváte vodicího nebo asistenčního psa, můžete požadovat, aby vás pes doprovázel, avšak přitom je vždy důležité dodržovat Vnitřní řád daného zařízení a respektovat jeho omezení.
Obecně lze říci, že je důležité komunikovat s lékaři i se zdravotnickým personálem a co nejdříve je uvědomit o případných nesnázích, ve kterých se nacházíte.
Pacient s pohybovým postižením
Má právo, aby sanitním vozem současně s ním byly dopravovány i jeho nezbytné kompenzační pomůcky, na které je odkázán a které musí mít k dispozici a v dosahu vždy, nepřekáží-li to samotnému bezprostřednímu poskytování zdravotní služby (bližší informace k přepravě kompenzačních pomůcek se dozvíte v článku Zdravotnická dopravní služba).
Při delších vyšetřeních a ošetřeních je potřeba dbát na časový prostor na použití WC.
Při pobytu této osoby ve zdravotnickém zařízení musí být v pokoji a jeho okolí, kde se pohybuje, odstraněny všechny bariéry, které brání jeho normálnímu pohybu.
Při podávání stravy musí být zajištěno, aby pacient, který není schopný pro své postižení samostatné konzumace jídla a pití, měl možnost využívat služeb asistenta.
Neslyšící pacient
Neslyšící pacient má právo na volbu jemu vyhovující komunikace a poskytovatel je povinen mu tuto formu zajistit.
Dodatečně ohluchlý pacient je většinou schopen číst a psát a má proto právo na písemnou komunikaci se zástupci poskytovatele. Současně má ale rovněž právo požadovat zprostředkování komunikace pomocí tlumočníka.
Od narození neslyšící pacient většinou neumí číst ani psát, nerozumí psanému slovu. Vždy má právo požadovat zprostředkování komunikace pomocí tlumočníka.
Tlumočník je v případě neslyšících osob považován za pomoc oběma stranám komunikace. Není považován za osobu, která se nemá právo seznamovat s důvěrnými informacemi o pacientovi, ale v jeho případě jde o formu kompenzace postižení pacienta. Slouží jako mediátor léčby a jeho postupu, pomáhá oběma stranám k vysvětlení všech detailů, aby došlo k řádnému pochopení průběhu léčby a reakcí neslyšícího pacienta, aby nedošlo k pochybení při dávkování léků.
Nevidomý pacient
Má právo, aby byl osloven jako první svým jménem s podáním ruky, které pacientovi nahrazuje oční kontakt, a na představení se zdravotnického pracovníka.
Při vyšetření a ošetření má právo na nezbytné vysvětlení činnosti, která bude následovat, a stručné popsání používaných přístrojů. Vysvětlující mluví přímo k nevidomému.
Žádné věci nevidomého by neměly být přesunuty bez oznámení o změně.
Je nutné respektovat fakt, že nevidomý s vodícím psem má přístup do zdravotnických zařízení.
Při delším pobytu u poskytovatele musí být pacient seznámen s orientační situací místnosti, s postavením nábytku v místnosti a možností přivolat pomoc v případě nouze.
Při odchodu z místnosti je vhodné nevidomého upozornit na to, že dotyčná osoba opouští místnost.
Geriatrický pacient
Má právo na respektování své identity, nezdětšťování a oslovování jménem nebo odpovídajícím titulem, bez jakýchkoliv familiárností.
Má právo na ochranu důstojnosti a vyloučení podceňování.
Má právo na respektování svého zpomalení, na případné zhoršení některých jeho kognitivních funkcí, na zopakování důležitých informací tolikrát, aby pacient sdělení bezpečně pochopil, a vysvětlení užívání léků. Vše je vhodné mu předat i písemně.
Při hospitalizaci má právo na zacházení směřující k podpoře a k udržení soběstačnosti.
Pacient s demencí
Má právo na omezení rušivých vlivů, nepodceňování, důstojné chování.
Informace je potřeba podávat velice srozumitelně a v krátkých větách. Vynechat odborné výrazy, fráze, ironické poznámky.
Pokud pacient nerozumí, má právo, aby dostal informaci podanou jinou formulací.
Pacient s poruchou autistického spektra
Při všech vyšetřeních a úkonech má právo na přítomnost doprovodu.
Doprovod, či osobní asistent není považován za osobu, která se nesmí seznamovat s postupem léčby a zdravotním stavem pacienta.
Míra asistence druhé osoby se odvíjí od závažnosti postižení pacienta.
Zástupce poskytovatele není oprávněn zamezit asistentovi v poskytování asistence pacientovi v případě, že asistent neruší lékařský výkon, nebo ho z průběhu léčení či výkonu zdravotnického úkonu zcela vyloučit.
Pacient s neurodegenerativním onemocněním a poruchami řízení pohybu
Má právo na prodloužení času na všechny činnosti, dle jeho současného stavu a možností.
Má právo na pochopení fluktuací (střídání stavů) hybnosti. Zcela hybný pacient se změní během minuty v člověka, který nemůže udělat téměř žádný pohyb.
Má právo, aby s ním bylo jednáno jako s mentálně zdravým člověkem, přestože hovoří nesrozumitelně, v různé síle a tempu, nemůže vyplnit jakýkoliv dotazník vlivem zhoršené čitelnosti písma, nemůže vykonat dva a více úkonů současně (ani když jeden je manuální a druhý naslouchací, popř. odpovídající na dotazy), jeho gesta a výrazy obličeje jsou omezené až téměř žádné.