Systém hlášení nežádoucích událostí je metodicky orientovaným projektem, který je koncipován jako systém hodnocení sloužící primárně:
- k umožnění sdíleného učení jednotlivých smluvně zapojených poskytovatelů zdravotních služeb (PZS) v unifikovaném způsobu identifikace rizik, hodnocení a vypořádávání nežádoucích událostí (NU) s využitím jednotných metodických pokynů;
- k vyhodnocování anonymizovaných agregovaných dat o hlášených hlavních typech NU (dle klasifikace Světové zdravotnické organizace);
- k porovnávání jednotlivých poskytovatelů zdravotních služeb v odpovídající kategorii mezi sebou, dle předem stanovených kritérií a denominátorů (např. počtu hospitalizovaných pacientů, počtu lůžek, počtu konkrétních nežádoucích událostí přepočtenému na 1000 pacientů, počtu nelékařských zdravotnických pracovníků přepočtenému na pacienta apod.).
SHNU je primárně platformou pro sdílené učení v oblasti identifikace a prevence rizik při poskytování zdravotních služeb. Metodické návody jsou určeny jako pomoc zdravotníkům v klinické praxi v jednotné interpretaci požadavků na zadávání údajů o nežádoucích událostech na lokální úrovni a jejich hlášení na centrální úrovni v jednotné agregované podobě (na základě unifikované terminologie). Sekundárně tak systém slouží k umožnění sběru agregovaných dat o počtu hlášení nežádoucích událostí v Centrálním úložišti výkazů, aktuálně v rámci pilotních sběrů u 78 smluvně zapojených poskytovatelů zdravotních služeb.