Přejít na obsah
Ministerstvo zdravotnictví České republiky nzip.cz domovská stránka
  • O NZIP
  • Zapojené organizace
  • Pro média
  • Kdo jsme
Více
  • Příhlášení pro autory
  • Mapa zdravotní péče
  • Životní situace
  • Prevence a zdravý životní styl
  • Informace o nemocech
  • Doporučené weby
  • Rejstřík pojmů
Více
  • Hledat
  • Napište nám
  • Menu
  • Domů
  • Průvodce zdravotním systémem
  • Aktuální: Elektronický recept (eRecept)

Elektronický recept (eRecept)

Kategorie: Průvodce zdravotním systémem – více z kategorie
Autor: Ministerstvo zdravotnictví České republiky

Elektronický recept (eRecept) je recept vystavený v elektronické podobě. Jinými slovy se jedná o informaci o předepsaných lécích, která se uloží do Centrálního úložiště elektronických receptů – databáze, která je součástí systému eRecept. Hlavním rozdílem oproti klasickému listinnému receptu, se kterým se pacienti setkávali až donedávna, je identifikační znak (identifikátor jedinečný pro každý recept).

Ilustrační obrázek Elektronický recept (eRecept)

Elektronický recept (eRecept) je recept vystavený v elektronické podobě. Jinými slovy se jedná o informaci o předepsaných lécích, která se uloží do Centrálního úložiště elektronických receptů (CÚER), které je databází Systému eRecept. Hlavním rozdílem oproti klasickému listinnému receptu, se kterým se pacienti setkávali až donedávna, je identifikátor eReceptu. Tento identifikátor je dvanáctimístný alfanumerický kód (například A2B123CDEF56), který je jedinečný pro každý eRecept a pod kterým je eRecept uložen v Systému eRecept.

Po načtení identifikátoru eReceptu v lékárně jsou lékárníkovi zobrazeny informace o předepsaném léčivém přípravku. Jakmile lékárník následně po načtení identifikátoru provede výdej eReceptu, tak si předepisující lékař může stáhnout záznam o provedení výdeje daného eReceptu.

Identifikátor elektronického receptu lékař předává pacientovi vždy bezplatně. Pokud si pacient nezvolí jinak, je mu identifikátor elektronického receptu standardně předán v papírové podobě, tedy na základě tzv. papírové průvodky elektronického receptu. Pacient si však může zvolit možnost zaslání identifikátoru elektronického receptu i jiným způsobem, a to formou SMS, nebo e-mailem. V případě zaslání eReceptu pomocí SMS pacient obdrží zprávu, ve které je zapsán identifikátor eReceptu společně s odkazem, pomocí kterého dojde k zobrazení QR kódu (pro „chytré“ telefony). Pokud pacient preferuje zaslání eReceptu formou e-mailu, obdrží přílohu, která je zašifrována číslem pojištěnce daného pacienta. Po jejím otevření se pacientovi zobrazí kompletní informace o eReceptu stejně jako na papírové průvodce elektronického receptu.

Pro ty pacienty, kteří vlastní „chytrý“ telefon, se dále nabízí možnost stáhnout si z webu mobilní aplikaci. V této aplikaci má pacient po přihlášení k dispozici veškerou evidenci jemu předepsaných elektronických receptů i s přehledem předepsaných a případně i vydaných léků. Důležité je ovšem zdůraznit tu skutečnost, že pacient ve své aplikaci může vidět pouze ty eRecepty, při jejichž založení byl pacient jednoznačně ztotožněn vůči Registru obyvatel. Pacient v této aplikaci může dále vidět i informace o předepisujícím lékaři, vydávající lékárně, odkazy na příbalové informace léků a další údaje, které byly na elektronickém receptu uvedeny. V této aplikaci je pak možné si mimo jiné zobrazit identifikátor předepsaného elektronického receptu a využít jej pro výdej léků v lékárně.

Identifikátor eReceptu v lékárně načte vydávající farmaceut buď z listinné průvodky, e-mailu, aplikace, nebo SMS v „chytrém“ telefonu. Poté, co farmaceut získá informaci o pacientovi předepsaných léčivých přípravcích, může provést jejich výdej.

Platnost eReceptu

Běžný elektronický recept platí 14 dnů, lékař může jeho platnost prodloužit až na 1 rok. Výjimkou je recept vystavený pohotovostní lékařskou službou, ten platí pouze do následujícího dne..

Recept v listinné podobě

Listinné recepty, tedy recepty opatřené razítkem a podpisem lékaře, mohou být nadále vystavovány již jen ve zvláštních situacích, které upravuje zákon č. 378/2007 Sb., o léčivech v § 81f. Jde zejména o případy, kdy vydání elektronického receptu brání technické potíže (například nefungující internet), nebo při návštěvní službě lékaře v domácím prostředí pacienta, poskytnutí odborné první pomoci apod. Tyto listinné recepty má ovšem lékárník povinnost následně v průběhu uskutečnění výdeje v lékárně zdigitalizovat a zaznamenat tak do CÚER.

Musí pacient ještě chodit vůbec k lékaři?

Díky elektronickému receptu už nemusí nutně pacient chodit pro každý recept k lékaři. Zaslání elektronického receptu bez nutnosti návštěvy ordinace je však plně na uvážení lékaře. Ten k tomu nejčastěji svolí v případě opakovaného předepisování stejného léku, když je stav pacienta stabilní a není třeba kontrolní návštěva. Z technického hlediska je tedy možné kdykoli a kamkoli pacientovi eRecept zaslat tzv. na dálku, ovšem vždy záleží na rozhodnutí lékaře, zda eRecept pacientovi zašle bez jeho reálné návštěvy, či zda trvá na fyzické přítomnosti pacienta v ordinaci. 

Sdílený lékový záznam pacienta

Největší výhodou, kterou s sebou elektronický recept přináší, je možnost shromažďovat a sdílet informace o lécích, které pacient užívá. Tyto informace jsou od 1. 6. 2020 přístupné jednak samotnému pacientovi prostřednictvím webové nebo mobilní aplikace (ke stažení na webových stránkách www.epreskripce.cz), ale také ošetřujícímu lékaři, vydávajícímu farmaceutovi v lékárně a klinickému farmaceutovi (to je vysokoškolsky vzdělaný zdravotnický pracovník, který zejména v nemocnicích spolupracuje s lékaři na vyhodnocení farmakoterapie u hospitalizovaných pacientů).

Díky sdílenému lékovému záznamu může lékař již při předepisování a farmaceut dále i při výdeji zkontrolovat, jaké léky pacient užívá a předejít tak případné duplicitě nebo nevhodné kombinaci léků.

Pacienti, kteří nesouhlasí se sdílením lékového záznamu, mohou vyslovit nesouhlas s nahlížením zdravotních pracovníků do lékového záznamu pacienta pomocí vzoru podání (formuláře). Pokud pacient využívá webovou aplikaci pro pacienta, tak má možnost skrze tuto aplikaci vyjádřit nejenom svůj nesouhlas s nahlížením pro výše zmíněné skupiny zdravotnických pracovníků, ale dokonce vyjádřit individuální souhlas pro jednotlivé lékaře či lékárníky.

Více informací k elektronickému receptu a lékovému záznamu pacienta je možné nalézt na webových stránkách www.epreskripce.cz.


Jak jste spokojeni s tímto článkem?

Vaše zpětná vazba

Sdílejte článek

Více v kategorii Průvodce zdravotním systémem

Články na NZIP

  • Ilustrační obrázek k článku „Recept“

    Recept

    Léčivé přípravky a zdravotnické prostředky

    Buďte opatrní, pokud vám předepisují léky různí lékaři, neboť léky se stejnou léčivou látkou se mohou jmenovat různě. Pokud navštěvujete více lékařů, mohou vám být předepsány podobné léky a jejich vzájemné působení a hromadění v těle vám mohou poškodit zdraví.

  • Ilustrační obrázek Poukaz na zdravotnické prostředky

    Poukaz na zdravotnické prostředky

    Léčivé přípravky a zdravotnické prostředky

    Zdravotnické prostředky na poukaz jsou takové pomůcky, které lékař předepíše (obdobně jako recept u léků) a pacient si je vyzvedne v lékárně nebo výdejně zdravotnických prostředků a může je doma sám používat nebo aplikovat.

    Zdravotnické prostředky se předepisují na poukaz, který lze vystavit pouze v listinné podobě (na rozdíl od receptů na léčivé přípravky, které mají být vystavovány až na výjimky elektronicky, u poukazů elektronická forma zatím neexistuje).

  • Ilustrační obrázek Jak rozeznat léčivé přípravky, zdravotnické prostředky a doplňky stravy?

    Co je a co není léčivý přípravek?

    Léčivé přípravky a zdravotnické prostředky

    Pro běžného spotřebitele je mnohdy velmi obtížné rozlišit, zda nabízený výrobek je léčivým přípravkem, zdravotnickým prostředkem nebo doplňkem stravy, vzhledem ke skutečnosti, kdy například řada doplňků stravy má podobné složení jako léčivé přípravky (multivitaminy, glukosamin, bylinné čaje, extrakt z jinanu dvoulaločného, aescin apod.).

  • Ilustrační obrázek Komunikace ve zdravotnictví: vztah zdravotnický personál a pacient, stížnosti

    Komunikace ve zdravotnictví: vztah zdravotnický personál a pacient, stížnosti

    Průvodce zdravotním systémem

    Práce zdravotníků klade vysoké nároky na jejich odbornou erudici, ale zároveň vyžaduje empatii (schopnost vcítění se do každého jednotlivého pacienta) a umění citlivě sdělovat často nepříjemné až tragické skutečnosti. Kvalitní zdravotní péče je tedy nemyslitelná bez její oboustranně srozumitelné komunikace.

Garant obsahu

Ministerstvo zdravotnictví

Palackého náměstí 375/4
128 01 Praha 2 – Nové Město

www.mzcr.cz

Garant vývoje

Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR

Palackého náměstí 375/4
128 01 Praha 2 – Nové Město

www.uzis.cz

Najdete na NZIP

Mapa zdravotní péče
Životní situace
Prevence a zdravý životní styl
Informace o nemocech
Doporučené weby
Rejstřík pojmů

O portále

O NZIP
Zapojené organizace
Pro média
Prohlášení o přístupnosti
Kdo jsme
Mapa obsahu
Napište nám

Národní zdravotnický informační portál [online]. Praha: Ministerstvo zdravotnictví ČR a Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR, 2021 [cit. 24.01.2021]. Dostupné z: https://www.nzip.cz. ISSN 2695-0340.

Ministerstvo zdravotnictví Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace