Jedná se o administrativně poměrně náročný proces. Ošetřující lékař musí v žádosti doložit, jakou léčbu již pacient absolvoval, a odůvodnit, proč je požadovaný lék jedinou možností léčby pro tohoto pacienta. Nejčastěji se jedná o léky, které jsou nové a ještě nemají stanovenou úhradu ze zdravotního pojištění, nebo se jedná o použití k léčbě onemocnění, pro které není daný lék registrován, ale zároveň existuje vědecké odůvodnění jeho použití u tohoto konkrétního pacienta, a to v situaci, kdy jiná léčba není účinná nebo ji pacient ze zdravotních důvodů nemůže podstoupit. Případně se může jednat o situaci, kdy je lék ze zdravotního pojištění hrazen pouze po určitou dobu, nicméně konkrétní pacient může mít prospěch z pokračující léčby. To však musí povolit revizní lékař. Revizní lékaři pojišťoven musí tedy vždy vyhodnotit oprávněnost žádosti, zda se skutečně jedná o situaci, kdy jiná léčba není možná. V případě zamítnutí žádosti uvede důvody zamítnutí.
Důvodem pro schválení žádosti o výjimečnou úhradu musí být vždy zdravotní stav pacienta. Jiné důvody, jako je např. ekonomická situace pacienta, jeho přání či naopak odmítání léčby, nemohou být brány v potaz při rozhodování o hrazení z prostředků veřejného zdravotního pojištění. Další informace najdete i v brožuře Jak překonat bariéry v dostupnosti léčby [1].
Související odkazy
- Jak překonat bariéry v dostupnosti léčby (odkaz vede na web hlaspacientu.cz)