Žadatel, kterým je buď pacient, nebo jeho poskytovatel zdravotních služeb, musí v žádosti doložit, jakou léčbu již pacient absolvoval a odůvodnit, proč je požadovaný lék jedinou možností léčby pro tohoto pacienta. Nejčastěji se jedná o léky, které jsou nové a ještě nemají stanovenou úhradu ze zdravotního pojištění, nebo se jedná o použití k léčbě onemocnění, pro které není daný lék registrován, ale zároveň existuje vědecké odůvodnění jeho použití u tohoto konkrétního pacienta, a to v situaci, kdy jiná léčba není účinná nebo ji pacient ze zdravotních důvodů nemůže podstoupit. Případně se může jednat o situaci, kdy je lék ze zdravotního pojištění hrazen pouze po určitou dobu, nicméně konkrétní pacient může mít prospěch z pokračující léčby. Pojišťovna musí vyslovit s tímto postupem předchozí souhlas, a pokud tak neučiní do 15 dnů od obdržení žádosti, musí rozhodnout o žádosti podle správního řádu – proti zamítavému rozhodnutí i nečinnosti pojišťovny je tedy možné se právně bránit, jako se lze bránit proti jakémukoliv jinému správnímu rozhodnutí.
Důvodem pro schválení žádosti o výjimečnou úhradu musí být vždy zdravotní stav pacienta. Jiné důvody, jako je např. ekonomická situace pacienta, jeho přání či naopak odmítání léčby, nemohou být brány v potaz při rozhodování o hrazení z prostředků veřejného zdravotního pojištění. Další informace najdete i v brožuře Jak překonat bariéry v dostupnosti léčby [1].
Související odkazy
- Jak překonat bariéry v dostupnosti léčby (odkaz vede na web hlaspacientu.cz)