Přejít na obsah
Ministerstvo zdravotnictví České republiky nzip.cz domovská stránka
  • O NZIP
  • Zapojené organizace
  • Pro média
  • Kdo jsme
Více
  • Příhlášení pro autory
  • Mapa zdravotní péče
  • Životní situace
  • Prevence a zdravý životní styl
  • Informace o nemocech
  • Doporučené weby
  • Rejstřík pojmů
Více
  • Hledat
  • Napište nám
  • Menu
  • Domů
  • Rodiče a děti
  • Škola a zdraví
  • Aktuální: Program Škola podporující zdraví (ŠPZ)

Program Škola podporující zdraví (ŠPZ)

Kategorie: Škola a zdraví – více z kategorie
Autor: Státní zdravotní ústav

Škola podporující zdraví je program Světové zdravotnické organizace, který řeší systematicky otázky a problémy v oblasti fyzického, psychického a sociálního zdraví. Cílem programu ŠPZ je podporovat zdraví ve všech jeho rovinách. Cílem proměny školy je trvale umožňovat optimální rozvoj žáka a učitele v součinnosti s rodiči a obcí, po stránce tělesné, duševní a sociální. Program je zároveň nástrojem včasné primární prevence civilizačních chorob, antisociálního chování a všech závislostí. 

Ilustrační obrázek Program Škola podporující zdraví (ŠPZ)

Do programu se může přihlásit každá mateřská, základní nebo střední škola v České republice formou projektu. Program není alternativním směrem ve školství, ale nastavuje principy a zásady, které by v ideálním případě měla zastávat každá škola.

Program ŠPZ považuje za nejdůležitější a klíčový postoj respekt k přirozeným potřebám jednotlivce, který škola kultivuje u žáků, učitelů i rodičů. Z respektu k přirozeným potřebám jednotlivce vyplývají obecnější postoje - úcta k člověku, lidským společenstvím a přírodě. Z principu komunikační schopnosti a schopnosti spolupracovat zase dovednosti, jimiž jsou uspokojovány potřeby jednotlivce umožňující efektivní vzdělávání.

K dosažení cílů využívá škola k tomu sepsaný jasně formulovaný školní projekt podpory zdraví (ZŠ, SŠ) či Kurikula podpory zdraví (MŠ). Projekt se zaměřuje na konkrétní kroky a předpokládá aktivní účast všech – dětí, žáků, učitelů, nepedagogických zaměstnanců a rodičů jak na rozhodování, tak i na realizaci činností. Program je každé čtyři roky vyhodnocován žáky, zaměstnanci školy a rodiči, čímž se předchází jakékoli formálnosti v jeho realizaci. Třístranná analýza a hodnocení slouží pro samotnou školu jako východisko pro konkrétní opatření a aktivity ke zlepšení, protože dokáže odhalit oblasti, na které je třeba se více zaměřit nebo je řešit.

Garantem a koordinátorem národní sítě škol podporujících zdraví (ŠPZ) v ČR je Státní zdravotní ústav (SZÚ) [1]. Na evropské úrovni koordinuje síť Schools for Health in Europe (SHE) [2] CBO v Holandsku, která je centrem spolupracujícím s WHO v oblasti podpory zdraví ve školách. V síti SHE je škola podporující zdraví definována jako škola, která realizuje strukturovaný a systematický plán pro zdraví, pohodu a rozvoj sociálního kapitálu všech žáků a pedagogických i nepedagogických pracovníků.

Program Škola podporující zdraví v MŠ

Mateřské školy (MŠ) postupují v programu ŠPZ podle osnovy, která je v souladu s informačními okruhy požadovanými Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání (RVP PV) - (Havlínová, M., et al., 2008).

Zásady programu Škola podporující zdraví v MŠ

  1. učitelka podporující zdraví,
  2. věkově smíšené třídy,
  3. rytmický řád života a dne,
  4. tělesná pohoda a volný pohyb,
  5. správná výživa,
  6. spontánní hra,
  7. podnětné věcné prostředí,
  8. bezpečné sociální prostředí,
  9. participativní a týmové řízení,
  10. partnerské vztahy s rodiči,
  11. spolupráce mateřské školy se základní školou,
  12. začlenění mateřské školy do života obce.

obrázek 1 k článku Program Škola podporující zdraví (ŠPZ)

Image by tolmacho from Pixabay

Program Škola podporující zdraví v ZŠ/SŠ

Základní a střední školy v síti ŠPZ v ČR si tvoří vlastní školní projekt podpory zdraví. Jeho tvorba začíná analýzou podmínek pro podporu zdraví a analýzou dosavadních postupů a činností, které již pro podporu zdraví ve škole probíhají.

Škola také zjišťuje prostředky a zdroje (lidské, materiální, organizační, finanční), které má ve svém reálném každodenním životě k dispozici. Na základě této analýzy pak vzniká rámcový projekt. Ten obsahuje cíle pro následující školní roky (tzn., čeho zamýšlí škola dosáhnout), zároveň k nim stanovuje i prostředky k dosažení vytyčených cílů (tzn., jakým způsobem škola předpokládá k cílům dospět).

Pilíře a zásady programu Škola podporující zdraví v ZŠ/SŠ

Principy podpory zdraví, jejichž platnost je všeobecná, jsou:

  • respekt k potřebám jednotlivce v celku společnosti a světa,
  • rozvíjení komunikace a spolupráce.


První pilíř: Pohoda prostředí

Zásada 1.: Pohoda věcného prostředí (hygienická nezávadnost, bezpečnost, funkčnost, účelnost, podnětnost, zabydlenost, estetičnost, dostupnost)

Zásada 2.: Pohoda sociálního prostředí (všechny skupiny ve škole se pojímají jako rovnocenní partneři; projevy uznání, účasti, empatie, otevřenosti, vstřícnosti, spolupráce, pomoci)

Zásada 3.: Pohoda organizačního prostředí (zahrnuje 3 složky: režim dne, zdravá výživa, aktivní pohyb)

Druhý pilíř: Zdravé učení

Zásada 4.: Smysluplnost (propojenost se skutečným životem, praktická využitelnost, osvojování dovedností, autentické učení, prožitkové učení)

Zásada 5.: Možnost výběru a přiměřenost (možnost výběru v obsahu učiva, ve způsobech osvojení, umožnění individualizace učiva, nabídka volitelných a nepovinných předmětů odpovídá zájmům žáků, vyváženost rozumové, citové a sociální složky výuky a výchovy)

Zásada 6.: Spoluúčast a spolupráce (vytváření organizačních a materiálních podmínek pro rozvoj komunikace a spolupráce ve třídě, kooperativní učení)

Zásada 7.: Motivující hodnocení (poskytování věcné zpětné vazby v průběhu výuky, vytváření nesoutěživého prostředí, slovní hodnocení, nepodmíněná úcta a uznání)

Třetí pilíř: Otevřené partnerství

Zásada 8.: Škola jako model demokratického společenství (všechny skupiny osob uvnitř školy jsou rovnocenné; uznávání individuálních a skupinových práv a povinností na všech úrovních věku a postavení)

Zásada 9.: Škola jako kulturní a vzdělávací středisko obce (vytváření podmínek pro spolupráci mezi svými partnery a pro rozšiřování jejich okruhu mimo školu; zpřístupnění veřejnosti a obci)

obrázek 2 k článku Program Škola podporující zdraví (ŠPZ)

© Pixabay / pexels.com

Související odkazy

  1. Program Škola podporující zdraví (odkaz vede na web SZÚ)
  2. Schools for Health in Europe (SHE) (odkaz vede na web schoolsforhealth.org)
  3. Havlínová, M., Vencálková, E. (eds.) et al. (2008). Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-487-8. (odkaz vede na web SZÚ)
  4. Nejedlá, M., a kol. Program Škola podporující zdraví. Praha, Klinika adiktologie 1. lékařská fakulta UK v Praze a Všeobecná fakultní nemocnice v Praze, ISBN 978-80-7422-406-5. (odkaz vede na web SZÚ)
  5. Promoting Health in Schools: From Evidence to Action (odkaz vede na web Mezinárodní unie pro podporu zdraví a vzdělávání, IUHPE)

Jak jste spokojeni s tímto článkem?

Vaše zpětná vazba

Sdílejte článek

Více v kategorii Škola a zdraví

Články na NZIP

  • Ilustrační obrázek Jak předcházet užívání drog

    Jak předcházet užívání drog?

    Závislosti: základní informace

    Dokáže-li člověk naplňovat své potřeby a řešit své problémy přiměřenými způsoby, je větší šance, že odolá různým typům ohrožení. Již od narození se jedinec učí řešit problémy, vyrovnávat se se stresovými situacemi a naplňovat své potřeby a touhy. Prevence užívání drog je prvořadá a měla by mít počátek již v dětství jednotlivce v rodině.

  • Ilustrační obrázek k článku „Autismus“

    Autismus

    Poruchy autistického spektra

    Autismus se vyznačuje zejména poruchou smyslového vnímání. Postiženým působí značné problémy zrakové, sluchové nebo hmatové podněty z okolního prostředí. Smyslovými vjemy jsou doslova „zavaleni“, objevují se rovněž potíže v sociální interakci. V posledních letech se lékařské a terapeutické přístupy odklánějí od vnímání autismu jako zdravotního postižení směrem k jeho definici jako poruchy vnímání / poruchy autistického spektra.

  • Ilustrační obrázek Vnitřní prostředí školy

    Vnitřní prostředí školy

    Škola a zdraví

    Ve vnitřním prostředí trávíme nejvíce času, často až 80–90 %. Děti tráví 90 % času ve třídách, bytech, v dopravních prostředcích. Obvykle se vnitřní prostředí definuje jako „prostředí/ovzduší, které nemá přímé spojení s prostředím/ovzduším venkovním a/nebo je natolik ovlivňováno vnitřními zdroji, že se významně liší od prostředí/ovzduší venkovního. Může mít zcela specifické mikroklima.“

  • Ilustrační obrázek Týrání dětí

    Týrání dětí

    Násilí doma a v práci

    Týráním dítěte se rozumí různé formy úmyslného násilného chování dospělé osoby, nejčastěji rodiče vůči dítěti. Je to jakékoliv nenáhodné, vědomé i nevědomé jednání rodiče, vychovatele nebo jiné osoby vůči dítěti, jež je v dané společnosti nepřijatelné nebo odmítané, a které poškozuje tělesný, duševní a společenský stav a vývoj dítěte, popřípadě způsobuje jeho smrt.

Garant obsahu

Ministerstvo zdravotnictví

Palackého náměstí 375/4
128 01 Praha 2 – Nové Město

www.mzcr.cz

Garant vývoje

Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR

Palackého náměstí 375/4
128 01 Praha 2 – Nové Město

www.uzis.cz

Najdete na NZIP

Mapa zdravotní péče
Životní situace
Prevence a zdravý životní styl
Informace o nemocech
Doporučené weby
Rejstřík pojmů

O portále

O NZIP
Zapojené organizace
Pro média
Prohlášení o přístupnosti
Kdo jsme
Mapa obsahu
Napište nám

Národní zdravotnický informační portál [online]. Praha: Ministerstvo zdravotnictví ČR a Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR, 2021 [cit. 20.01.2021]. Dostupné z: https://www.nzip.cz. ISSN 2695-0340.

Ministerstvo zdravotnictví Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace