Do programu se může přihlásit každá mateřská, základní nebo střední škola v České republice formou projektu. Program není alternativním směrem ve školství, ale nastavuje principy a zásady, které by v ideálním případě měla zastávat každá škola.
Program ŠPZ považuje za nejdůležitější a klíčový postoj respekt k přirozeným potřebám jednotlivce, který škola kultivuje u žáků, učitelů i rodičů. Z respektu k přirozeným potřebám jednotlivce vyplývají obecnější postoje - úcta k člověku, lidským společenstvím a přírodě. Z principu komunikační schopnosti a schopnosti spolupracovat zase dovednosti, jimiž jsou uspokojovány potřeby jednotlivce umožňující efektivní vzdělávání.
K dosažení cílů využívá škola k tomu sepsaný jasně formulovaný školní projekt podpory zdraví (ZŠ, SŠ) či Kurikula podpory zdraví (MŠ). Projekt se zaměřuje na konkrétní kroky a předpokládá aktivní účast všech – dětí, žáků, učitelů, nepedagogických zaměstnanců a rodičů jak na rozhodování, tak i na realizaci činností. Program je každé čtyři roky vyhodnocován žáky, zaměstnanci školy a rodiči, čímž se předchází jakékoli formálnosti v jeho realizaci. Třístranná analýza a hodnocení slouží pro samotnou školu jako východisko pro konkrétní opatření a aktivity ke zlepšení, protože dokáže odhalit oblasti, na které je třeba se více zaměřit nebo je řešit.
Garantem a koordinátorem národní sítě škol podporujících zdraví (ŠPZ) v ČR je Státní zdravotní ústav (SZÚ) [1]. Na evropské úrovni koordinuje síť Schools for Health in Europe (SHE) [2] CBO v Holandsku, která je centrem spolupracujícím s WHO v oblasti podpory zdraví ve školách. V síti SHE je škola podporující zdraví definována jako škola, která realizuje strukturovaný a systematický plán pro zdraví, pohodu a rozvoj sociálního kapitálu všech žáků a pedagogických i nepedagogických pracovníků.
Program Škola podporující zdraví v MŠ
Mateřské školy (MŠ) postupují v programu ŠPZ podle osnovy, která je v souladu s informačními okruhy požadovanými Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání (RVP PV) - (Havlínová, M., et al., 2008).
Zásady programu Škola podporující zdraví v MŠ
- učitelka podporující zdraví,
- věkově smíšené třídy,
- rytmický řád života a dne,
- tělesná pohoda a volný pohyb,
- správná výživa,
- spontánní hra,
- podnětné věcné prostředí,
- bezpečné sociální prostředí,
- participativní a týmové řízení,
- partnerské vztahy s rodiči,
- spolupráce mateřské školy se základní školou,
- začlenění mateřské školy do života obce.
Image by tolmacho from Pixabay
Program Škola podporující zdraví v ZŠ/SŠ
Základní a střední školy v síti ŠPZ v ČR si tvoří vlastní školní projekt podpory zdraví. Jeho tvorba začíná analýzou podmínek pro podporu zdraví a analýzou dosavadních postupů a činností, které již pro podporu zdraví ve škole probíhají.
Škola také zjišťuje prostředky a zdroje (lidské, materiální, organizační, finanční), které má ve svém reálném každodenním životě k dispozici. Na základě této analýzy pak vzniká rámcový projekt. Ten obsahuje cíle pro následující školní roky (tzn., čeho zamýšlí škola dosáhnout), zároveň k nim stanovuje i prostředky k dosažení vytyčených cílů (tzn., jakým způsobem škola předpokládá k cílům dospět).
Pilíře a zásady programu Škola podporující zdraví v ZŠ/SŠ
Principy podpory zdraví, jejichž platnost je všeobecná, jsou:
- respekt k potřebám jednotlivce v celku společnosti a světa,
- rozvíjení komunikace a spolupráce.
První pilíř: Pohoda prostředí
Zásada 1.: Pohoda věcného prostředí (hygienická nezávadnost, bezpečnost, funkčnost, účelnost, podnětnost, zabydlenost, estetičnost, dostupnost)
Zásada 2.: Pohoda sociálního prostředí (všechny skupiny ve škole se pojímají jako rovnocenní partneři; projevy uznání, účasti, empatie, otevřenosti, vstřícnosti, spolupráce, pomoci)
Zásada 3.: Pohoda organizačního prostředí (zahrnuje 3 složky: režim dne, zdravá výživa, aktivní pohyb)
Druhý pilíř: Zdravé učení
Zásada 4.: Smysluplnost (propojenost se skutečným životem, praktická využitelnost, osvojování dovedností, autentické učení, prožitkové učení)
Zásada 5.: Možnost výběru a přiměřenost (možnost výběru v obsahu učiva, ve způsobech osvojení, umožnění individualizace učiva, nabídka volitelných a nepovinných předmětů odpovídá zájmům žáků, vyváženost rozumové, citové a sociální složky výuky a výchovy)
Zásada 6.: Spoluúčast a spolupráce (vytváření organizačních a materiálních podmínek pro rozvoj komunikace a spolupráce ve třídě, kooperativní učení)
Zásada 7.: Motivující hodnocení (poskytování věcné zpětné vazby v průběhu výuky, vytváření nesoutěživého prostředí, slovní hodnocení, nepodmíněná úcta a uznání)
Třetí pilíř: Otevřené partnerství
Zásada 8.: Škola jako model demokratického společenství (všechny skupiny osob uvnitř školy jsou rovnocenné; uznávání individuálních a skupinových práv a povinností na všech úrovních věku a postavení)
Zásada 9.: Škola jako kulturní a vzdělávací středisko obce (vytváření podmínek pro spolupráci mezi svými partnery a pro rozšiřování jejich okruhu mimo školu; zpřístupnění veřejnosti a obci)
© Pixabay / pexels.com
Související odkazy
- Program Škola podporující zdraví (odkaz vede na web SZÚ)
- Schools for Health in Europe (SHE) (odkaz vede na web schoolsforhealth.org)
- Havlínová, M., Vencálková, E. (eds.) et al. (2008). Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-487-8. (odkaz vede na web SZÚ)
- Nejedlá, M., a kol. Program Škola podporující zdraví. Praha, Klinika adiktologie 1. lékařská fakulta UK v Praze a Všeobecná fakultní nemocnice v Praze, ISBN 978-80-7422-406-5. (odkaz vede na web SZÚ)
- Promoting Health in Schools: From Evidence to Action (odkaz vede na web Mezinárodní unie pro podporu zdraví a vzdělávání, IUHPE)