Přejít na obsah
Ministerstvo zdravotnictví České republiky nzip.cz domovská stránka
  • O NZIP
  • Zapojené organizace
  • Pro média
  • Kdo jsme
Více
  • Příhlášení pro autory
  • Mapa zdravotní péče
  • Životní situace
  • Prevence a zdravý životní styl
  • Informace o nemocech
  • Doporučené weby
  • Rejstřík pojmů
Více
  • Hledat
  • Napište nám
  • Menu
  • Domů
  • Rady pacientům
  • Práva pacienta
  • Aktuální: Právo na učinění dříve vysloveného přání

Právo na učinění dříve vysloveného přání

Kategorie: Práva pacienta – více z kategorie
Autor: Ministerstvo zdravotnictví České republiky

Pacient může pro případ, kdy by se dostal do takového zdravotního stavu, ve kterém nebude schopen vyslovit souhlas nebo nesouhlas s poskytnutím zdravotních služeb a způsobem jejich poskytnutí, tento souhlas nebo nesouhlas předem vyslovit (dále jen „dříve vyslovené přání“).

Ilustrační obrázek Právo na učinění dříve vysloveného přání

Poskytovatel zdravotních služeb bude brát zřetel na dříve vyslovené přání pacienta, má-li ho k dispozici, a to za podmínky, že v době poskytování zdravotních služeb nastala předvídatelná situace, k níž se dříve vyslovené přání vztahuje, a pacient je v takovém zdravotním stavu, kdy není schopen vyslovit nový souhlas nebo nesouhlas.

Bude respektováno jen takové dříve vyslovené přání, které bylo učiněno na základě písemného poučení pacienta o důsledcích jeho rozhodnutí, a to lékařem v oboru všeobecné praktické lékařství, u něhož je pacient registrován, nebo jiným ošetřujícím lékařem v oboru zdravotní péče, s níž dříve vyslovené přání souvisí. Dříve vyslovené přání musí mít písemnou formu a musí být opatřeno úředně ověřeným podpisem pacienta. Součástí dříve vysloveného přání je písemné poučení ošetřujícího lékaře, který s pacientem dříve vyslovené přání sepsal. Pacient rovněž může učinit dříve vyslovené přání při přijetí do péče u poskytovatele zdravotních služeb nebo kdykoliv v průběhu hospitalizace, a to pro poskytování zdravotních služeb zajišťovaných tímto poskytovatelem. Takto vyslovené přání se zaznamená do zdravotnické dokumentace vedené o pacientovi.

Záznam zejména obsahuje:

  • identifikaci pacienta (jméno, příjmení, rodné číslo),
  • identifikaci lékaře, který záznam sepisuje (jméno, příjmení, pracoviště, identifikační číslo lékaře),
  • podrobné poučení pacienta o důsledcích jeho rozhodnutí,                                                                                 
  • datum a hodinu sepsání záznamu,
  • podpis pacienta,
  • podpis lékaře, který záznam sepsal,
  • podpis svědka.

Dříve vyslovené přání není třeba poskytovatelem zdravotních služeb respektovat pokud:

  • od doby jeho vyslovení došlo v poskytování zdravotních služeb, k nimž se toto přání vztahuje, k takovému vývoji, že lze důvodně předpokládat, že by pacient vyslovil souhlas s jejich poskytnutím.

Dříve vyslovené přání nelze respektovat:

  • pokud nabádá k takovým postupům, jejichž výsledkem je aktivní způsobení smrti,
  • pokud by jeho splnění mohlo ohrozit jiné osoby,
  • pokud byly v době, kdy poskytovatel neměl k dispozici dříve vyslovené přání, započaty takové zdravotní výkony, jejichž přerušení by vedlo k aktivnímu způsobení smrti.

Dříve vyslovené přání nelze uplatnit, jde-li o nezletilé pacienty nebo pacienty, jejichž svéprávnost je omezena tak, že nejsou způsobilí posoudit poskytnutí zdravotních služeb, popřípadě důsledky jejich poskytnutí. Viz § 28 odst. 3 písm. e) bod 2 zákona o zdravotních službách.

Důvody nerespektování dříve vysloveného přání zaznamená ošetřující lékař do zdravotnické dokumentace vedené o pacientovi.

Jak jste spokojeni s tímto článkem?

Vaše zpětná vazba

Sdílejte článek

Více v kategorii Práva pacienta

Články na NZIP

  • Ilustrační obrázek k článku „Zdravotnická dokumentace“

    Zdravotnická dokumentace

    Průvodce zdravotním systémem

    Ve zdravotnické dokumentaci se shromažďují všechny údaje o zdravotním stavu pacienta. Pacient či jeho blízcí mají za určitých okolností právo do dokumentace nahlížet.

  • Ilustrační obrázek k článku „Práva a povinnosti pacientů“

    Práva a povinnosti pacientů

    Průvodce zdravotním systémem

    Při poskytování zdravotní péče, resp. při čerpání zdravotních služeb, musí poskytovatelé dodržovat řadu práv pacienta. Naopak pacient má zase určité povinnosti, které musí plnit. Práva a povinnosti pacienta vycházejí zejména ze zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách.

  • Ilustrační obrázek Práva osob se zdravotním postižením

    Práva osob se zdravotním postižením

    Práva pacienta

    Svá nezpochybnitelná práva mají i osoby se zdravotním postižením, kam patří nejen dlouhodobé postižení fyzické, ale také postižení duševní, mentální nebo smyslové.

  • Ilustrační obrázek Právo vyslovit souhlas s poskytnutím zdravotních služeb

    Právo vyslovit souhlas s poskytnutím zdravotních služeb

    Práva pacienta

    Zdravotní péče vám může být poskytnuta pouze tehdy, vyslovíte-li s ní souhlas. Bez vašeho souhlasu vám může být poskytnuta pouze v případech, které stanoví zákon, jedná se například o neodkladnou péči, kdy zdravotní stav neumožňuje pacientovi tento souhlas vyslovit, nebo při léčení nařízeném z důvodu onemocnění infekční chorobou v zájmu ochrany obyvatelstva anebo v případě protialkoholní a protitoxikomanické záchytné služby.

Garant obsahu

Ministerstvo zdravotnictví

Palackého náměstí 375/4
128 01 Praha 2 – Nové Město

www.mzcr.cz

Garant vývoje

Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR

Palackého náměstí 375/4
128 01 Praha 2 – Nové Město

www.uzis.cz

Najdete na NZIP

Mapa zdravotní péče
Životní situace
Prevence a zdravý životní styl
Informace o nemocech
Doporučené weby
Rejstřík pojmů

O portále

O NZIP
Zapojené organizace
Pro média
Prohlášení o přístupnosti
Kdo jsme
Mapa obsahu
Napište nám

Národní zdravotnický informační portál [online]. Praha: Ministerstvo zdravotnictví ČR a Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR, 2021 [cit. 19.01.2021]. Dostupné z: https://www.nzip.cz. ISSN 2695-0340.

Ministerstvo zdravotnictví Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace