Zdravotní pojišťovna, u níž jste pojištěni a prostřednictvím které měsíčně hradíte zdravotní pojištění, za vás nakupuje zdravotní služby v zařízeních poskytovatelů zdravotních služeb, kteří jsou jejími smluvními partnery. Poskytovatelé zdravotních služeb pak účtují vámi zvolené pojišťovně zdravotní péči, kterou vám poskytli. Pojišťovna dále hradí všem poskytovatelům zdravotních služeb (tedy i nesmluvním) péči nutnou a neodkladnou, jež byla poskytnuta pacientovi v ohrožení života a zdraví. Pokud nejste se službami své zdravotní pojišťovny spokojeni, můžete ji ve dvou termínech kalendářního roku změnit, a to buď k 1. lednu nebo k 1. červenci, musí být však dodržen minimálně dvanáctiměsíční interval mezi přestupy.
Pozor! Při změně zdravotní pojišťovny je nutno dodržet zákonné termíny a přihlášku k nové pojišťovně je nutné odevzdat minimálně 3 měsíce před požadovaným termínem.
Zdravotní pojišťovna je na vyžádání pojištěnce povinna písemně poskytnout jedenkrát ročně údaje o zdravotní péči uhrazené za tohoto pojištěnce v období posledních 12 měsíců (tzv. výpis z osobního účtu). Obsahuje-li váš výpis z osobního účtu nesrovnalosti, neprodleně informujte svoji zdravotní pojišťovnu, která tuto záležitost prošetří.
Více informací vám poskytne zákon o veřejném zdravotním pojištění (viz Legislativa vztahující se k oblasti kvality a bezpečí zdravotních služeb).