Bezpečnost výrobků na trhu zajišťuje řetězec právních předpisů, který se opírá jednak o základní bezpečnost všech výrobků na trhu a dále o speciální požadavky na jednotlivé kategorie výrobků, které představují zvýšenou míru ohrožení oprávněného zájmu, a u kterých proto musí být posouzena shoda se speciálními požadavky (dále jen „stanovené výrobky“).
Proces posouzení shody je poté završen umístěním označení CE přímo na výrobek. Označení CE na výrobku tedy znamená, že se na výrobek vztahuje harmonizační právní předpis EU (harmonizační právní předpisy jsou vytvořeny jen pro stanovené výrobky), byl proveden postup posouzení shody s tímto předpisem a u výrobku byla shoda prokázána. Označením CE opatřuje výrobek výrobce ze států EU i ze třetích zemí (pokud není předpisem stanoveno jinak), který také vydává prohlášení o shodě.
Rozhoduje účel použití
Při uvádění na trh výrobkové skupiny elektrických vozíků je důležitý výrobcem určený účel použití. Pakliže je vozík určen pro osoby se sníženou schopností pohybu, kompenzuje poranění nebo zdravotní postižení apod., spadá v rámci kategorií stanovených výrobků pod zdravotnické prostředky (dále jen ZP).
Pro elektrický vozík určený jako ZP existuje harmonizovaná norma EN 12184:2014 Elektricky poháněné vozíky, skútry a jejich nabíječky. Některé typy elektrických vozíků by mohly dle konstrukčních vlastností a jiného určeného účelu použití než pro osoby se sníženou schopností pohybu spadat pod stanovené výrobky – strojní zařízení. Nicméně oba typy, elektrický vozík jako ZP nebo jako strojní zařízení, musí být z hlediska uvádění na trh označeny CE a být doprovázeny informacemi od výrobce.
Elektrický vozík, jehož účel použití nespadá pod definici ZP, může též spadat do kategorie vozidla/motorová vozidla (např. vozík s konstrukční rychlostí přesahující 15 km/hod.). Na takový elektrický vozík se pak vztahuje mj. nařízení o schvalování typu dvoukolových, tříkolových vozidel a čtyřkolek) nebo nařízení o schvalování motorových vozidel a jejich přípojných vozidel).
Z hlediska podmínek provozu na pozemních komunikacích však nerozlišujeme, zda byl vozík posuzován dle předpisů pro zdravotnické prostředky, strojní zařízení nebo schvalování typu, ale zda vozík odpovídá parametrům pro „vozík pro invalidy s motorovým pohonem“ dle definice v zákoně č. 56/2001 Sb.
V případě, že vozík překročí jeden nebo více parametrů (délka nebo šířka ≥ 1,40 m, hmotnost ≥ 450 kg nebo konstrukční rychlost > 15 km/hod), pak provozovatel vozidla musí plnit povinnosti dle zákona č. 56/2001 Sb. a zákona č. 361/2000 Sb.) týkající se schvalování a registrace vozidla nebo vlastnění řidičského oprávnění a pohybu na pozemních komunikacích.
Související odkazy
- Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 168/2013 o schvalování dvoukolových nebo tříkolových vozidel a čtyřkolek a dozoru nad trhem s těmito vozidly (odkaz vede na web eur-lex.europa.eu)
- Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 2018/858 o schvalování motorových vozidel a jejich přípojných vozidel, jakož i systémů, konstrukčních částí a samostatných technických celků určených pro tato vozidla a o dozoru nad trhem s nimi (odkaz vede na web eur-lex.europa.eu)
- Zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích (odkaz vede na web zakonyprolidi.cz)
- Zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích (odkaz vede na web zakonyprolidi.cz)
- Národní rada osob se zdravotním postižením ČR (NRZP ČR): Průvodce regulatorními pravidly pro oblast elektrických vozíků (odkaz vede na PDF soubor na webu nrzp.cz, 9.2 MB)